اخبار جعلی در فیس بوک و گوگل

اخبار جعلی در فیس بوک و گوگل
توضیحات محصول

اخبار جعلی در فیس بوک و گوگل به ویژه در شرایط کنونی که ویروس همه گیر کرونا در سرتاسر جهان قربانی می گیرد، نگرانی های مقامات انگلستان را تشدید کرده است. به گفته این مقامات، فیس بوک و گوگل باید الگوریتم هایی برای تشخیص اخبار جعلی توسعه دهند و از انتشار آن ها جلوگیری کنند. همه گیری جهانی ویروس کرونا، تمامی دولت ها، صنعت فناوری و شهروندان را درگیر کرده است، اما اثرات ویران کننده این ویروس با اطلاعات غلط و اخبار جعلی درباره آن ترکیب شده و هم اکنون به یک موضوع خطرناک تبدیل شده است. دولت انگستان نیز بهترین راه حل مقابله با انتشار اینگونه اطلاعات غلط را اقدامات شرکت های فناوری، برای پیگیری و عدم انتشار مجدد این اطلاعات می داند.

ضرورت جلوگیری از انتشار اطلاعات و اخبار جعلی

ضرورت جلوگیری از انتشار اطلاعات و اخبار جعلی

کمیته دموکراسی و کمیته فن آوری های دیجیتال مجلس انگلستان، روز دوشنبه گزارشی منتشر کرد که حاوی ۴۵ توصیه برای دولت انگلستان برای اقدام علیه همه گیری اطلاعات غلط و اخبار جعلی بود. این گزارش ادعا می کند که اگر این تهدید جدی گرفته نشود، دموکراسی را تضعیف کرده و سرانجام نامطلوبی را برای آن رقم خواهد زد. در جریان  شیوع ویروس کرونا، برخی ایده ها و اطلاعات غلط به عنوان روش های پیشگیری و درمان این بیماری در سرتاسر فضای مجازی منتشر شد و برخی افراد نیز به چنین دستورالعمل هایی اعتماد کردند. خطرناک ترین عارضه این گونه اخبار جعلی و نادرست، آن است که سلامتی افراد با انتشار این گونه اطلاعات و توصیه های درمانی نادرست و یا دلسرد کردن آن ها از رعایت موارد بهداشتی و اقدامات ایمنی علیه ویروس، در معرض تهدید جدی قرار می گیرد.

به عنوان مثال برخی از مردم در سراسر اروپا، هنگامی که به اشتباه، خبر ارتباط شیوع ویروس COVID-19 با امواج شبکه ۵G منتشر شد، به آتش زدن دکل های ۵G و از بین بردن زیرساخت های ارتباط از راه دور پرداختند و این امر موجب بروز خسارات سنگین برای شرکت های مخابراتی و دولت ها شد. ما نیز پیشتر در مقاله ای با عنوان دکل های ۵G و گسترش ویروس کرونا به بررسی این موضوع پرداخته ایم. در این گزارش درباره شیوه های انتشار اطلاعات دروغین در هنگام شیوع ویروس کرونا نیز هشدار داده شده است که انتشار این قبیل اطلاعات نادرست، بحرانی با ریشه های قوی تر است که به مراتب افراد بیشتری را درگیر می کند و برطرف کردن آن، می تواند حتی از COVID-19 نیز بیشتر طول بکشد.

نقش شرکت های فناوری در جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست

نقش شرکت های فناوری در جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست

دیوید پوتنام، رئیس این کمیته در بیانیه ای اظهار داشت: “ما در دوره ای زندگی می کنیم که در آن، اعتماد به سادگی از بین می رود. مردم دیگر به درستی اطلاعاتی که دریافت می کنند ایمان ندارند و نمی توانند آنچه را که از سوی حکومت و مقامات به آن ها گفته می شود را باور کنند و این موضوع برای دولت دموکرات بسیار خطرناک است.” مهمترین توصیه این کمیته آن است که شرکت های بزرگ فناوری به ویژه Google و Facebook، نسبت به الگوریتم های جعبه سیاه خود، که کنترل کننده محتوای نمایش داده شده به کاربران است، مسئولیت پذیر باشند و این الگوریتم ها را چنان بهبود دهند که تمامی محتواها را به دقت بررسی کنند.

در این گزارش آمده است که این شرکت ها انکار می کنند که تصمیمات آن ها در زمینه ایجاد و آموزش ناکامل الگوریتم ها، منجر به چنین مشکلاتی شده است. بنابراین شرکت ها باید به طور مداوم الگوریتم های خود را بررسی کنند و نشان دهند که این الگوریتم ها برای جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط چه اقداماتی را انجام داده اند. همچنین پیشنهاد می شود شفافیت سیستم عامل های دیجیتال و رسانه های اجتماعی در مورد خط مشی و سیاست های انتشار محتوا در آن ها افزایش یابد تا مردم درک روشنی در مورد قوانین فعالیت ها و انتشار محتوای آنلاین داشته باشند. شرکت های فیس بوک و گوگل هنوز به این درخواست پاسخی نداده و حتی اظهار نظری نیز نکرده اند.

برای دریافت آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با ما همراه باشید.

 

اشتراک این مطلب در:

برچسب ها :

نظرات شما :

:: ارسال نظر