جزوه بازاریابی و مدیریت بازار | آموزش جامع و نمونه سوالات پرتکرار
رایگان
با استفاده از این جزوه، میتوانید مفاهیم درس را به سادگی یاد بگیرید و نمرات بهتری کسب کنید.
جزوه بازاریابی و مدیریت بازار نوشته سرکار خانم ملیحه محمدکاشی برای شماتهیه شده است. با ما همراه باشید و این مطالب جالب و مفید را بخوانید.
مفاهیم بازاریابی و مدیریت بازار
بازاریابی و مدیریت بازار یکی از شاخه های مهم دانش مدیریت است که وظیفه اصلی آن شناخت نیازها و خواسته های انسانی و رفع آن ها از طریق فرآیند مبادله منابع می باشد. دانش مدیریت به یاری علم اقتصاد و با مجموعه ای از مهارت ها و دانسته ها، سعی در استفاده بهینه از منابع محدود دارد و بازاریابی نیز به تشخیص نیاز و برطرف
کردن آن به وسیله تبادل منابع همت می گمارد. امروزه دامنه بازاریابی به حدی گسترش یافته است که مدیران بازاریابی فعالیت های وسیعی را قبل از فروش و حتی تولید تا پساز فروش کاال و ارائه خدمات از خود نشان می دهند.
سرفصل های جزوه
در این جزوه، مفاهیم و سرفصل های زیر به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته اند:
- مفاهیم مدیریت بازار
- انواع بازار و محیط بازاریابی
- تقسیم بازار و تعیین بازار هدف
- نیازها و رفتار خریداران
- اندازه ّ گیری کمی بازار و پیشبینی فروش
- اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی
- برنامهریزی بازاریابی عمومی و بازاریابی بیمه مخصوص
- نحوه تصمیمگیری در زمینه بازاریابی
- تحقیقات بازاریابی
- سیستم بازاریابی و انواع مدل های بازاریابی
- چگونگی ایجاد خالقیت در مدیریت بازاریابی
مدیریت بازار
ازاریابی شامل مجموعهای از فعالیت های تولیدی، توزیعی و تجاری است که کالاها را سریعتر و ساده تر به دست مصرف کننده نهایی برساند. در حقیقت بازاریابی به عنوان
یک فرآیند مدیریتی ـ اجتماعی تعریف می شود که به وسیله آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا و خدمات با یکدیگر به وسیله ابزاری به نام پول و در محلی به نام بازار به تأمین نیازها و خواسته های خود اقدام می نمایند.
مفاهیم اساسی
مفاهیم اساسی بازاریابی به شرح زیر است:
- نیاز: کمبودی است که توسط فرد احساس میشود. تئوری های مختلفی در زمینه نیاز ارائه شده است که عبارتند از: تئوری سلسله مراتب نیازهای مازلو، تئوری نیازهای آشکار ماری، تئوری ERG آلدرفر
- خواسته: بیانگر کیفیت ارضای نیازها و مطلوبیت های دلخواه انسان می باشد. خواسته ها راه های رفع نیازها بوده، ثابت هستند. درحالیکه نیازها محدود و تقریبا ثابت هستند.
- تقاضا: خواسته ها موقعی تبدیل به تقاضا می شوند که با قدرت خرید پشتیبانی شوند.
- کالا: هر شیء و یا چیزی که توسط شخص یا مؤسس های تولید شده و قادر باشد، نیازهای فردی و جمعی مصرف کنندگان را برآورده سازد. کالا شامل خدمات، ایده ها،
- عقاید، سازمان ها، مکان ها، فعالیت ها و ترکیبی از آن ها می شود. کالای ایده آل: محصولی که خواسته مربوط به نیاز خاصی را کاملا ارضا نمایند.
- مبادله: هنگامی که مردم برای ارضای نیازهای خود در مورد خرید و فروش کالایی تصمیم می گیرند، مبادله صورت گرفته است. چهار روش مبادله به شرح زیر است: خود تولیدی، تکدی گری، متوسل شدن به روز، دریافت کالا در قبال پرداخت پول
به عبارت بهتر، این جزوه سعی دارد درباره مفاهیم پایه ای و قابلیت های مخلتف بازاریابی و مدیریت بازار آن ها توضیحات جامعی ارائه دهد. اگر شما نیز به دنبال جزوه ای کامل، جامع و روان برای مدیریت بازار هستید، این جزوه را از دست ندهید.
برای مطالعه سایر جزوه های تجارت الکترونیک همراه ما باشید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.